Konkurrencerådet griber ind i OK’s køb af Coop Danmark

Konkurrencerådet har godkendt, at OK a.m.b.a. overtager Coop Danmark A/S, herunder knap 600 dagligvarebutikker og 160 servicestationer. For at sikre, at fusionen ikke hæmmer konkurrencen, forpligter OK sig til at sælge og bortforpagte et mindre antal servicestationer og butikker.

Konkurrencerådets formand, Christian Schultz, siger:

Vores indledende undersøgelser viste, at fusionen muligvis ville fjerne et betydeligt konkurrencepres på OK i seks lokale områder og derved skade den lokale konkurrence. Vi har ikke undersøgt det yderligere, da OK tidligt i forløbet tilbød at frasælge og bortforpagte servicestationer og butikker i områderne, hvorefter vi kunne godkende fusionen.
Det er vigtigt, at fusioner ikke hæmmer konkurrencen betydeligt. Denne fusion kunne potentielt have en skadelig effekt i flere lokale områder, som tilsagnene fra OK har fjernet. Det kommer kunderne i de berørte områder til gode, at der fortsat er valgmuligheder lokalt.

Konkurrencerådet har godkendt, at OK overtager kontrollen over Coop Danmark. OK erhverver blandt andet 598 dagligvarebutikker, som drives under kædekoncepterne Kvickly, Superbrugsen, Brugsen og 365discount. Herudover overtager OK 160 OK-stationer, som Coop Danmark før fusionen ejer og driver.

Godkendelsen sker, efter at OK har afgivet tilsagn om at frasælge tankstationer i Høng, Otterup og Gedser og bortforpagte OK Plus-butikker i Sunds, Bording og Elling i forbindelse med fusionen. To af de OK Plus-butikker, der skal bortforpagtes, er allerede i dag bortforpagtet, men med mulighed for at OK kan opsige aftalen. Med tilsagnet forpligter OK sig til at indgå tre nye forpagtningsaftaler, som blandt andet skal være uopsigelige for OK i ti år.

Konkurrencerådet vurderer, at frasalget og bortforpagtningen medfører, at fusionen ikke vil hæmme den effektive konkurrence betydeligt i de områder, hvor fusionen muligvis kunne hæmme konkurrencen.

Da OK tidligt i processen tilbød at afgive tilsagn for at fjerne de potentielle konkurrencemæssige betænkeligheder, har det ikke været nødvendigt at undersøge fusionens betydning for konkurrencen i de berørte seks områder yderligere.

OK-tankstationer, Coop Danmarks butikker og OK Plus-butikker

• Der er 678 OK-stationer i Danmark. OK ejer og driver selv 190 af dem, mens 160 er ejet og drevet af Coop Danmark. Resten ejes og drives af selvstændige brugsforeninger, der også driver dagligvarebutikker under Coop Danmarks kædekoncepter, eller øvrige selvstændige.
  • Coop Danmark ejer og driver selv 598 dagligvarebutikker. Herudover er 355 dagligvarebutikker under Coop Danmarks kædekoncepter ejet og drevet af selvstændige brugsforeninger.
  • Der findes 65 OK Plus-butikker, hvoraf nogle ejes af OK, som enten drives af OK eller forpagtere, mens resten ejes og drives af selvstændige forhandlere. Alle OK Plus-butikker er tilknyttet OK-ejede OK-stationer.

Tilsagn i fusionssager

• Tilbudte tilsagn skal fuldstændigt fjerne konkurrenceproblemerne, og de skal i enhver henseende være komplette og effektive.
  • Virksomheden formulerer selv tilsagnene.
  • Tilsagnene forpligter virksomheden til at handle eller undlade at handle på en bestemt måde.
  • Tilsagnene er bindende. Godkendelsen af fusionen kan tilbagekaldes, eller det kan straffes med bøde, hvis virksomhederne ikke overholder tilsagnene.

Dansk fusionskontrol

• Ifølge konkurrenceloven skal en fusion, der ikke hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, godkendes. Omvendt skal fusioner, som hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, forbydes.
  • Fusionskontrollen kan være omfattende. Det skal stå helt klart, hvilke markeder fusionen kan påvirke. Og hvordan markederne er defineret både i forhold til produkter/ydelser og geografi.
  • Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har 25 dage til at behandle en fusion, hvis den er uproblematisk, og yderligere 90 dage, hvis den er kompliceret. Fristerne kan forlænges, hvis parterne for eksempel afgiver tilsagn. Uret tikker fra det øjeblik, parterne har indsendt en fuldstændig anmeldelse.
  • Hvis en fusion ikke umiddelbart kan godkendes, kan den muligvis godkendes med tilsagn. Tilsagn er forslag om ændring af den anmeldte fusion, som parterne selv formulerer og forpligter sig til. For eksempel kan de give tilsagn om at frasælge et forretningsområde i forbindelse med fusionen.
  • Fusionsparterne er forpligtede til at vente med at gennemføre fusionen, indtil den er blevet godkendt. Det kan straffes med bøde, hvis parterne ikke overholder reglerne.