Ofte stillede spørgsmål

Få svar om koncessionsdirektivet, forsyningsvirksomhedsdirektivet og forsvars- og sikkerhedsdirektivet

Her kan du finde svar på de spørgsmål, der ofte stilles til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om koncessionsdirektivet, forsyningsvirksomhedsdirektivet og forsvars- og sikkerhedsdirektivet.

Koncessionsdirektivet (direktiv 2014/23/EU) finder anvendelse ved indgåelsen af offentlige koncessionskontrakter.

Ved en koncessionskontrakt overdrager ordregiver ansvaret for levering af et bygge- og anlægsarbejde eller for udførelse af en tjenesteydelse til en leverandør, der som vederlag herfor enten får retten til at udnytte bygge- og anlægsarbejdet eller tjenesteydelsen eller får denne ret sammen med betaling af en pris. Leverandørens vederlag ved en koncession kommer typisk helt eller delvist fra brugerne.

Et eksempel på en koncession er, at en offentlig ordregiver indgår en aftale med en økonomisk aktør om at opføre en parkeringsplads, hvorefter den økonomiske aktør får retten til at udnytte parkeringspladsen. Den økonomiske aktørs vederlag består således i retten til at udnytte parkeringspladsen og evt. retten til at kræve betaling fra brugere af parkeringspladsen.

Det er ikke et krav, at ordregiver opnår en ejendomsret over det udførte arbejde, men det er et krav, at ordregiver har en direkte økonomisk interesse i, at ydelserne bliver udført. Herved adskiller koncessionskontrakter sig ikke fra andre offentlige kontrakter.

Læs om offentlige kontrakter under spørgsmål og svar om udbudsloven.

For at være omfattet af koncessionsdirektivet skal leverandøren påtage sig driftsrisiko ved udnyttelsen af bygge- og anlægsarbejderne eller tjenesteydelserne. Leverandøren anses for at påtage sig driftsrisikoen, hvis denne ikke under normale driftsbetingelser er garanteret at tjene de foretagne investeringer og de afholdte omkostninger ind igen. Leverandørens risiko må ikke være ubetydelig.

Er der tale om en koncessionslignende offentlig kontrakt, uden at leverandøren påtager sig en driftsrisiko, vil sådan en kontrakt ikke være omfattet af koncessionsdirektivet. Sådan en kontrakt skal i stedet følge reglerne i udbudsloven.

Koncessionsdirektivet finder anvendelse for koncessionskontrakter, som overstiger direktivets tærskelværdi på 41.212.688 kr. (for 2024 og 2025).

Find de til enhver tid gældende tærskelværdier på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Er kontraktværdien under direktivets tærskelværdi, og vurderer ordregiver, at kontrakten har en klar grænseoverskridende interesse, skal ordregiver annoncere kontrakten, således at der sikres en passende grad af offentlighed herom.

Læs mere om vurdering af klar grænseoverskridende interesse under spørgsmål og svar om udbudsloven – indkøb under tærskelværdier.

Forsyningsvirksomhedsdirektivet (direktiv 2014/25/EU) finder anvendelse ved indgåelse af offentlige kontrakter på forsyningsområdet.

Direktivet omfatter kontrakter, som tildeles af:

  • Statslige, regionale og kommunale myndigheder og offentligretlige organer
  • Private forsyningsvirksomheder, som driver virksomhed på grundlag af særlige eller eksklusive rettigheder, der er indrømmet dem af en myndighed.

Kontrakter på forsyningsområdet er kontrakter, som vedrører en af de aktiviteter, som fremgår af direktivets artikel 8-14. Det drejer sig fx om kontrakter vedrørende:

  • Varetagelse af forsyning af gas, varme og elektricitet
  • Vandforsyning
  • Transport med jernbane, bus mv.
  • Tilrådighedsstillelse af havne og lufthavne
  • Posttjenester
  • Udvinding af olie og gas og efterforskning efter eller udvinding af kul og andet fast brændsel.

Tildeles kontrakten af en offentlig ordregiver, og angår kontrakten en af de nævnte aktiviteter, vil kontrakten ikke være omfattet af udbudsloven, men af forsyningsvirksomhedsdirektivet. Ordregiver skal i så fald følge reglerne i forsyningsvirksomhedsdirektivet ved tildeling af kontrakten.

Direktivet finder anvendelse på kontrakter, som overstiger direktivets tærskelværdier.

Find de til enhver tid gældende tærskelværdier på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Læs mere om forsyningskontrakter under tærskelværdien i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens juridiske notat Regelgrundlag for indgåelse af forsyningskontrakter under tærskelværdien.

Forsvars- og sikkerhedsdirektivet (direktiv 2009/81/EF) finder anvendelse ved indgåelse af offentlige kontrakter på forsvars- og sikkerhedsområdet og vedrører:

  • Levering af militært udstyr, herunder dele, komponenter og/eller delmontager heraf
  • Levering af følsomt udstyr, herunder dele, komponenter og/eller delmontager heraf
  • Bygge- og anlægsarbejder, varer og tjenesteydelser, der knytter sig til militært eller følsomt udstyr
  • Bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser til specifikt militært formål eller følsomme tjenesteydelser.

Ved militært udstyr forstås udstyr, som er specielt udformet eller tilpasset til militære formål, og som er bestemt til brug som våben, ammunition eller krigsmateriel.

Ved følsomt udstyr, følsomme bygge- og anlægsarbejder og følsomme tjenesteydelser forstås materiel, bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser til sikkerhedsformål, der involverer, kræver og/eller omfatter sikkerhedsklassificerede oplysninger.

Omfatter en offentlig kontrakt det nævnte udstyr eller de nævnte bygge- og anlægsarbejder eller tjenesteydelser, vil kontrakten ikke være omfattet af udbudsloven, men af forsvars- og sikkerhedsdirektivet, såfremt kontrakten overstiger direktivets tærskelværdi.

Find de til enhver tid gældende tærskelværdier på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Survey-panel om udbud

Vil du vide mere?

Find mere information på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledende side om survey-panelet om udbud.

Læs om Survey-panel om udbud
Kontakt os

Fik du ikke svar på dit spørgsmål?

Du er velkommen til at skrive til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om survey-panel om udbud.

 

Skriv til os på: ok@kfst.dk