Ofte stillede spørgsmål

Få svar om tilbudsloven

Her kan du finde svar på de spørgsmål, der ofte stilles til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om tilbudsloven.

Tilbudsloven finder anvendelse for offentlige bygge- og anlægskontrakter, som er under tærskelværdien i udbudsloven. De gældende tærskelværdier findes på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Ved bygge- og anlægskontrakter forstås kontrakter om:

  • Udførelse af eller både projektering og udførelse af aktiviteter nævnt i udbudsdirektivets bilag II, fx elinstallationsarbejde, VVS-installationsarbejde og maler- og glarmesterarbejde, eller
  • Udførelse af eller projektering og udførelse af bygge- og anlægsarbejder, hvor et bygge- og anlægsarbejde defineres som resultatet af et sæt bygge- og anlægsaktiviteter bestemt til i sig selv at udfylde en økonomisk eller teknisk funktion, fx opførelse af bygning, nedrivning af bygning og anlæg af veje.
  • Udførelse af et bygge- og anlægsarbejde, der opfylder krav, som er specificeret af ordregiveren, og hvor ordregiverens specificering har afgørende indflydelse på arbejdets art eller projekteringen heraf. Denne kontrakttype medfører, at der fx bliver udbudspligt i de tilfælde, hvor en entreprenør finansierer et byggeri, som er skræddersyet efter den ordregivendes myndigheds ønsker, og dette byggeri efterfølgende udlejes til ordregiver.

Tilbudsloven omfatter, på samme måde som udbudsloven, statslige, regionale og lokale myndigheder og offentligretlige organer. Derudover omfattes private udbydere, der udbyder bygge- og anlægsarbejder, som modtager offentlig støtte eller garanti – uanset støttens størrelse. De private aktører er dog kun omfattet i forhold til det konkrete bygge- og anlægsprojekt, der ydes støtte til, jf. tilbudslovens § 1, stk. 2, nr. 2.

Tilbudsloven gælder dernæst for en privat tilbudsgiver, der indhenter tilbud på underentrepriser til brug for offentligt eller offentligt støttet byggeri. Dette gælder dog ikke, hvis entrepriserne gælder et byggeri, der i forvejen er omfattet af enten udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet eller udføres for en ordregiver, der ikke er omfattet af tilbudsloven, hvilket kunne være en ordregivende myndighed i udlandet, jf. tilbudslovens § 1, stk. 2, nr. 3.

Endelig finder loven anvendelse, hvis en udbyder valgfrit tilkendegiver, at lovens regler vil blive anvendt som grundlag for tildeling af ordre om et bygge- og anlægsarbejde, jf. tilbudslovens § 1, stk. 4.

Tilbudsloven indeholder forskellige procedurer, som afhænger af kontraktens værdi.

  • Ved en værdi på op til og med 300.000 kr. (ekskl. moms) kan tilbudsindhentning ske ved underhåndsbud fra én enkelt tilbudsgiver.
  • Ved en værdi på mellem 300.000 kr. og 3 mio. kr. (ekskl. moms) kan tilbudsindhentning ske ved underhåndsbud fra mindst to tilbudsgivere og højst tre. Hvis ordregiver ønsker at indhente et fjerde tilbud, skal dette komme fra en tilbudsgiver, der ikke kommer fra lokalområdet.
  • Ved en værdi på mellem 3 mio. kr. og den gældende tærskelværdi for bygge- og anlægskontrakter i udbudsloven skal kontrakten udbydes efter reglerne om begrænset eller offentlig licitation i tilbudsloven.

Overstiger kontraktværdien udbudslovens tærskelværdi for bygge- og anlægskontrakter, er kontrakten ikke omfattet af tilbudsloven og skal i stedet sendes i EU-udbud efter reglerne i udbudsloven.

Ved underhåndsbud forstås en proces, hvor ordregiver indhenter tilbud direkte fra en eller flere potentielle leverandører. Ordregiver skal oplyse tilbudsgiverne om, hvorvidt kontrakten vil blive tildelt på baggrund af den laveste pris eller det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Underhåndsbud reguleres i tilbudslovens § 12.

Ved offentlig licitation forstås en procedure, hvor ordregiver retter en opfordring til at give tilbud mod en ubestemt kreds af tilbudsgivere ved at offentliggøre en annonce.

Ved begrænset licitation retter ordregiver en opfordring til at byde direkte mod de tilbudsgivere, fra hvem ordregiver ønsker et tilbud. Ordregiver kan her gennemføre en forudgående prækvalifikation, hvor ordregiver først annoncerer efter potentielle tilbudsgivere og derefter anmoder alene de prækvalificerede tilbudsgivere om at afgive et tilbud.

Ved såvel offentlig som begrænset licitation skal ordregiver udarbejde et udbudsmateriale eller et fælles mindstekrav, som tilbuddene skal afgives på baggrund af. Ordregiver skal også angive, om kontrakten vil blive tildelt på baggrund af kriteriet laveste pris eller det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Ved tildelingskriteriet det økonomisk mest fordelagtige tilbud skal ordregiver angive, hvilke underkriterier der vil blive anvendt, og deres relative vægtning eller en prioriteret rækkefølge. Offentlig og begrænset licitation reguleres i tilbudslovens § 6.

Ved begrænset licitation med prækvalifikation skal ansøgere have en frist på mindst 15 arbejdsdage til at melde deres interesse, jf. tilbudslovens § 6, stk. 2, nr. 1.

Bortset fra proceduren begrænset licitation gælder der ingen faste minimumsfrister i tilbudsloven. Ordregiver kan som udgangspunkt frit fastsætte en frist for anmodning om deltagelse og/eller indlevering af tilbud. Fristerne skal dog være tilstrækkeligt lange, til at tilbudsgiverne kan nå at udarbejde ansøgninger eller tilbud.

Ordregiver skal annoncere et indkøb efter tilbudsloven, når ordregiver vælger at gennemføre en offentlig licitation eller begrænset licitation med prækvalifikation. Kravene til annoncering fremgår af tilbudslovens § 6.

Tilbudsloven stiller i disse tilfælde krav om offentliggørelse i pressen eller elektroniske medier. Der kan eksempelvis ske offentliggørelse i dagblade, på elektroniske medier eller på udbyderens egen hjemmeside. Der kan også ske frivillig offentliggørelse i EU-Tidende eller på udbud.dk, hvilket vil sikre høj grad af synlighed.

Bemærk, at såfremt ordregiver vurderer, at en bygge- og anlægskontrakt omfattet af tilbudsloven har en klar grænseoverskridende interesse, skal ordregiver sikre en passende grad af offentlighed ved at annoncere kontrakten. Ordregiver skal her anvende en af de ovennævnte procedurer i tilbudsloven, som giver mulighed for annoncering. (Læs om, hvornår en kontrakt har klar grænseoverskridende interesse, under spørgsmål og svar om udbudsloven – indkøb under tærskelværdier).

Annoncering af en bygge- og anlægskontrakt skal som minimum indeholde en beskrivelse af opgaven, ordregiverens navn og adresse, en tidsfrist for modtagelse af tilbud eller tilkendegivelser af interesse og kriterierne for tildelingen. Opgaven skal som minimum beskrives i et omfang svarende til, at en interesseret tilbudsgiver kan danne sig et indtryk af, hvorvidt det kan være relevant at afgive tilbud.

En annonce for offentlig licitation skal derudover indeholde en beskrivelse af de oplysninger om tilbudsgiverens tekniske og økonomiske formåen, som udbyderen evt. kræver.

En annonce for begrænset licitation skal også indeholde oplysninger om, hvor mange bydende der vil blive indkaldt til at afgive bud.

Der er generelt en videre adgang til forhandling ved procedurer efter tilbudsloven end for EU-udbud efter udbudsloven. Der er dog forskellige regler for adgangen til forhandling, afhængigt af hvilken procedure ordregiver har iværksat. Reglerne for forhandlinger fremgår af tilbudslovens §§ 10-11.

Ved underhåndsbud er der fri adgang til forhandling. Dog skal ordregiver overholde de generelle principper i tilbudslovens § 2 om konkurrenceudsættelse, ikke-diskrimination og ligebehandling.

Ved procedurer for offentlig og begrænset licitation kan ordregiver kun forhandle med den lavestbydende tilbudsgiver, når kriteriet for tildeling af ordren er ”laveste pris”. Har ordregiver valgt tildelingskriteriet ”det økonomisk mest fordelagtige tilbud”, kan ordregiver forhandle med op til tre tilbudsgivere. De tre, der kan forhandles med, er dem, der har afgivet de økonomisk mest fordelagtige tilbud vurderet på baggrund af de angivne kriterier med tilhørende vægtning eller prioritering. Ordregiver kan også fastsætte, at der skal forhandles med færre end tre tilbudsgivere. Ordregiver behøver ikke at fastlægge proceduren for forhandlingerne i udbudsbetingelserne, men hvis ikke dette er gjort, skal ordregiver senest ved forhandlingernes påbegyndelse orientere de udvalgte tilbudsgivere om denne procedure.

Ordregiver skal også ved forhandlingerne under en offentlig eller begrænset licitation sikre ligebehandling imellem tilbudsgiverne. Det betyder bl.a., at ordregiver ikke må give oplysninger, som kan stille nogle tilbudsgivere bedre end andre, og at ordregiver skal give alle de udvalgte tilbudsgivere de samme muligheder for at revidere deres tilbud.

Forhandlingerne må ikke føre til, at opgavens karakter ændres væsentligt, eller at tildelingskriterierne, herunder den vægtning eller prioritering, der er lagt til grund ved udvælgelsen af tilbudsgivere til forhandling, ændres.

Ved en offentlig eller begrænset licitation skal tilbuddene åbnes på et på forhånd fastsat tidspunkt. Tilbudsgiverne er berettiget til at blive bekendt med budsummerne og evt. forbehold, som kan identificeres i umiddelbar tilknytning til åbningen, jf. tilbudslovens § 7 a. Tilbudsgiverne har dog ikke nødvendigvis ret til at være fysisk til stede ved åbning af tilbuddene.

Det er ordregiver, der afgør, hvordan oplysningerne gives mest effektivt og hensigtsmæssigt, fx ved brug af elektroniske løsninger, onlinemøder mv. Det er også ordregiver, der afgør, om oplysningerne gives automatisk eller efter konkret anmodning fra tilbudsgiverne. I ”umiddelbar tilknytning til åbningen” betyder som udgangspunkt, at oplysningerne skal gives den samme dag.

I forhold til forbehold er det alene åbenbare forbehold, som tilbudsgiverne har ret til at blive bekendt med på åbningsdagen. Det kan fx være forbehold, som fremgår af et særskilt bilag. Det omfatter derimod ikke forbehold, som først kan identificeres efter en grundig gennemgang af tilbuddene.

Ja, det følger af tilbudslovens § 7, at ordregivere skal indføre krav i kontrakten om anvendelse af personer under oplæring ved gennemførelse af offentlige bygge- og anlægskontrakter, som er omfattet af tilbudsloven, når:

  • kontrakten udføres i Danmark
  • kontrakten har en varighed på minimum seks måneder fra kontraktunderskrift til levering og
  • kontraktens værdi er på minimum 5 mio. kr.

Pligten til at indsætte et krav om anvendelse af personer under oplæring gælder dog ikke, når anvendelse af personer under oplæring:

  • medfører en sikkerhedsrisiko
  • ikke egner sig til gennemførelse af kontrakten eller
  • strider mod anden lovgivning.

Læs mere om kravet om anvendelse af personer under oplæring i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning Udbudsloven – Vejledning om udbudsreglerne, afsnit 7.6.2.1.

Survey-panel om udbud

Vil du vide mere?

Find mere information på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledende side om survey-panelet om udbud.

Læs om Survey-panel om udbud
Kontakt os

Fik du ikke svar på dit spørgsmål?

Du er velkommen til at skrive til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvis du har spørgsmål eller vil vide mere om survey-panel om udbud.

 

Skriv til os på: ok@kfst.dk