FAQ

Ofte stillede spørgsmål om indberetningen af aftaleoversigter

Her finder du ofte stillede spørgsmål om indberetningen af aftaleoversigter til brug for Vandsektortilsynets tilsyn med markedsmæssighed. Indberetningsfristen er i 2024 den 1. oktober.

Spørgsmål og svar om indberetningen af aftaleoversigter

Du finder årets vejledningsmateriale på Vejledninger (kfst.dk) under ”Markedsmæssighed”.

Du kan først se indberetningen i VandData, når du har fået tildelt rettigheder hertil. Det er vandselskabets IT-administrator, der via virk.dk, skal tildele dig rettigheder til at indberette i VandData

Se afsnit 2.1 i vores vejledning om tildeling af rettigheder til VandData.

Se også ofte stillede spørgsmål om VandData.

Ja, alle selskaber omfattet af vandsektorloven skal indberette aftaleoversigterne - uanset om I er udtrådt af den økonomiske regulering for så vidt angår de økonomiske rammer.

I er som udgangspunkt omfattet af vandsektorloven, hvis I forsyner mindst ti ejendomme med vand eller behandler/transporterer spildevand fra mindst ti ejendomme, og har en debiteret vandmængde på mindst 200.000 kubikmeter, jf. vandsektorlovens § 2, stk. 1.

Nej, I kan ikke foretage en fælles indberetning for jeres drikke- og spildevandsselskab. I skal foretage en selvstændig indberetning for hvert vandselskab, der er omfattet af vandsektorloven.

Nej, I skal kun indberette en oversigt over jeres aftaler med de informationer, der fremgår af tabel 2.1 i vores vejledning til indberetning af aftaleoversigter.

I skal ikke indberette selve aftalerne, eller dokumentation for, hvordan I har prisfastsat de enkelte aftaler.

Alle typer af aftaler skal som udgangspunkt indgå i aftaleoversigterne undtagen 1) ansættelsesaftaler og 2) aftalelignende forhold med kunder om lovbestemte forsyningspligtydelser.

Se hvilke andre forhold, der afgør, om en aftale skal indgå i oversigterne i vores guide til indberetning af aftaler.

Ja, aftaleoversigten skal indeholde alle aftaler, I har med jeres ejerkommune. Aftalerne skal fremgå af oversigten over aftaler med koncern- eller interesseforbundne parter.

Kommunernes indberetning til stoploven indeholder ikke en oversigt over, hvilke specifikke aftaler en ejerkommune eventuelt har med et vandselskab.

Ja, hvis aftalerne er gældende i 2023, skal aftalerne indgå i aftaleoversigterne, uanset hvornår aftalerne er indgået.

Ved de to filvedhæftninger i indberetningen i VandData uploader I en fil, hvor I angiver, at I ikke har nogen relevante aftaler.

I kan ikke undlade at indberette gennem VandData, selvom I ikke har nogen relevante aftaler.

I skal indberette den samlede kontraktsum for hele aftalens levetid.

I skal derfor ikke kun indberette årlige omkostninger eller udelukkende omkostninger for 2023.

Hvis der ikke er fastsat en kontraktsum i aftalen, må I oplyse om omkostningen forbundet med aftalen på anden vis. Angiv i så fald en bemærkning om, hvordan I har opgjort omkostningerne.

I kan eksempelvis angive et estimat over de samlede forventede omkostninger i aftalens varighed eller en forventet årlig omkostning. Ved rammeaftaler kan I angive den overordnede ramme for aftalen.

Moms skal ikke indgå i kontraktsummen, da vandselskabets aktiviteter som udgangspunkt er fuldt momsfradragsberettigede.

Opgørelsen af omkostningerne for aftaler følger derfor de samme principper som til brug for de økonomiske rammer.

Det er op til jer at vurdere, om en aftale er væsentlig. Der er på nuværende tidspunkt ikke fastsat nærmere regler om, hvilke kriterier der skal ligge til grund for, om en aftale må vurderes at være væsentlig.

INDBERETNING

VandData

Her foretager drikke- og spildevandsselskaberne indberetninger til økonomiske rammer og benchmarking og kommunerne indberetter til stoplov. Du skal logge på med MitID.

Gå til indberetningssiden for VandData
BRUG FOR HJÆLP?

Kontakt os

Har du brug for at kontakte os i Vandsektortilsynet, kan du finde os her.

Find en medarbejder