FAQ

Ofte stillede spørgsmål om VandData

Her kan I læse typiske spørgsmål om VandData og se svarene på dem.

Spørgsmål og svar om VandData

VandData er det indberetningssystem, som vandselskaber bruger til indberetning af data til brug for de økonomiske rammer, benchmarking, tilknyttet virksomhed, aftaleoversigter samt ansøgninger om forhåndsgodkendelser af tillæg og ansøgning om nye økonomiske rammer grundet fusion eller spaltning. Derudover indberetter alle kommuner hvert år data efter stoploven.

Du kan tilgå VandData via: https://nyvanddata.kfst.dk

Du skal logge ind med MitID, hvor der er tildelt læse- eller skriverettighed til VandData, så du kan logge på for et selskab/en kommune.

Det er selskabets/kommunens IT-administrator, der kan tildele læse- eller skriverettighed til VandData i brugeradministrationen på virk.dk.

 Du kan læse mere om tildeling af rettigheder til VandData i vores vejledning, som kan findes under Vejledninger til VandData.

Den mailadresse, der står ud for din bruger under fanen ”Min side” og ”Selskabets side” i VandData, er den mailadresse, der er knyttet til dit MitID.

Din IT-administrator kan ændre din mailadresse på virk.dk, under brugeradministration. Herefter skal I logge ind i VandData og sikre, at den nye mailadresse fremgår under "Min side".

Vandsektortilsynet sender mails til de mailadresser, der kommer fra VandData. Det er mailadresser på de kontaktpersoner, som ikke har fravalgt notifikationer. I fanen ”Selskabets side” i VandData kan du se en liste over de kontaktpersoner, der er knyttet til det vandselskab, du er logget ind for. Husk at holde listen opdateret.

  • Skal nye kontaktpersoner tilføjes, skal de logge ind i VandData.
  • Skal eksisterende kontaktpersoner slettes, skal dette gøres i VandData under "Selskabets side".

Du kan få fejlemeddelelsen, hvis der ikke er tildelt læse- eller skriverettighed til VandData det MitID, du logger på med. Det er din IT-administrator, der kan tildele læse- eller skriverettighed til VandData i brugeradministrationen på virk.dk. Se mere herom i Vejledninger til VandData.

Du kan også få fejlmeddelelsen, hvis der er driftsproblemer med MitID eller NemLog-in. Du kan følge med i MitIDs og NemLog-ins driftsstatus på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside digitaliser.dk.

Er det første gang, du er logget på VandData (nogensinde eller i lang tid), skal du bekræfte dine oplysninger, før du kan komme videre til de andre faner.

Du gør dette ved at klikke på "Gem Info" knappen.

Hvis du ikke kan tilgå selskabets indberetninger, skyldes det, at du mangler læse- eller skriverettighed for vandselskabet.

Disse rettigheder skal du have tildelt af vandselskabets IT-administrator. 

Vejledning til IT-administratorer kan findes på vores vejledningsside under ”Vejledninger til VandData”.

Hvis du har adgang til vandselskabets indberetninger, men ikke kan godkende i revisorfanen, skyldes det, at I mangler at få tildelt revisorrollen. Denne skal tildeles af vandselskabets brugere under "selskabets side".

INDBERETNING

VandData

Her foretager drikke- og spildevandsselskaberne indberetninger til økonomiske rammer og benchmarking og kommunerne indberetter til stoplov. Du skal logge på med MitID.

Gå til indberetningssiden for VandData
BRUG FOR HJÆLP?

Kontakt os

Har du brug for at kontakte os i Vandsektortilsynet, kan du finde os her.

Find en medarbejder