Konkurrenceankenævnet: Brancheforeningen CAD brød konkurrenceloven

Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark (CAD) har overtrådt forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler. Det fastslår Konkurrenceankenævnet, som dermed stadfæster Konkurrencerådets afgørelse fra marts 2014.

Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, siger:

"Ved at opfordre til at boykotte Autobutler, som giver forbrugerne mulighed for at sammenligne priser, har brancheforeningen forsøgt at begrænse konkurrencen. Danskerne bruger flere milliarder om året på at få repareret biler, så selv en lille påvirkning af priserne kan have kostet forbrugerne mange penge.

Brancheforeninger er et naturligt mødested for konkurrenter, så foreningerne og deres medlemmer skal være særlig opmærksomme på konkurrencereglerne, når de mødes og laver aftaler.

Sagen vedrører boykot af Autobutlers udbudsportal, www.autobutler.dk. Portalen er Danmarks største udbudsportal, hvor bilejere gratis kan indhente og sammenligne priser på bilreparationer og serviceeftersyn.

CAD har vedtaget en fælles, koordineret strategi om at opfordre sine medlemmer til at fravælge Autobutlers portal.

Konkurrenceankenævnet skriver i sin afgørelse:

En sådan koordinering mellem værkstederne fjerner den konkurrencemæssige risiko, der for værkstederne vil ligge i selvstændigt at træffe beslutning om enten at tilmelde sig med den eventuelle følge, at prisen bliver presset, eller ikke at tilmelde sig og eventuelt gå glip af kunder.

Og fortsætter:

Fravalget af afsætningskanalen griber således objektivt bedømt ind i de centrale konkurrenceparametre, som ellers vil blive resultatet af effektiv konkurrence.

Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark (CAD) er landets største brancheorganisationen for autoværksteder og repræsenterer knap en tredjedel af alle autoværksteder i Danmark. I 2011 blev der i Danmark repareret biler for cirka 12 milliarder kroner.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har for nylig udgivet vejledningen ”Informationsaktiviteter i brancheforeninger”. Den vejleder brancheforeninger om, hvad de må og ikke må i forhold til konkurrenceloven, når de udveksler oplysninger med eller mellem deres medlemmer.

For yderligere information kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 4171 5098.

Læs Konkurrenceankenævnets afgørelse

Læs vejledning om Informationsaktiviteter i brancheforeninger

Læs Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens afgørelse af 26. marts 2014