Pressemeddelelse
Konkurrencerådet griber ind i kommunes afregning af privat plejehjemsleverandør
Konkurrencerådet har truffet en afgørelse af betydning for fremtidens ældrepleje. Afgørelsen kan gøre det mere attraktivt at drive private plejehjem, fordi den skaber mere klarhed om reglerne og dermed kommuners afregningspriser til de private leverandører. Afgørelsen vedrører Frederikssund Kommune, men er principiel og har betydning for hele landet.
Formand for Konkurrencerådet, Christian Schultz, siger:
Konkurrencerådets afgørelse har betydning for danske kommuner og for de private virksomheder, der leverer friplejeboligydelser. Når både kommuner og private leverer den samme ydelse, og borgerne frit kan vælge mellem dem, så skal de private have mulighed for at konkurrere på lige vilkår.
Der kommer mange flere ældre i fremtiden, og hvis private leverandører skal bidrage til plejen af dem, så kræver det, at de private leverandører har rimelige og forudsigelige vilkår. Det er et område, som vi i Konkurrencerådet også fremadrettet vil have fokus på.
Frederikssund Kommune efterregulerede ikke sine afregningspriser til den private leverandør i takt med, at kommunens egne udgifter til at drive plejehjem steg. Det betød, at den private leverandør måtte vente i to år, før den fik efterreguleret sin betaling, og da reguleringen kom, var alle de relevante omkostninger ikke medregnet.
Frederikssund Kommune har overtrådt konkurrenceloven ved at fastsætte sine afregningspriser til Attendo A/S i strid med friplejeboligloven. Attendo er en privat leverandør af plejehjemsydelser.
Konkurrencerådet har afgjort sagen og påbyder Frederikssund Kommune at ophøre med at fastsætte afregningspriser i strid med reglerne, at genberegne afregningsprisen for 2021 samt at efterbetale Attendo, hvis genberegningen viser, at afregningsprisen for 2021 har været for lav.
Bestemmelsen, som Frederikssund Kommune har overtrådt gælder, når en kommune har fastsat afregningsprisen ensidigt over for en privat leverandør. Det var tilfældet her.
Sagen handler om Frederikssund Kommunes pligt til at forhøje afregningen til private leverandører af plejehjemsydelser, når omkostningerne for det tilsvarende kommunale tilbud stiger.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen finder, at Frederikssund Kommunes praksis ikke har fulgt friplejeboliglovgivningen. Samlet set har kommunens praksis ført til, at afregningsprisen for 2021 har været eller skønnes at have været fastsat lavere, end lovgivningen foreskriver.
Dette skyldes tre forhold:
- Frederikssund Kommune har undladt at medtage samtlige gennemsnitlige omkostninger i afregningsprisen for 2021.
- Frederikssund Kommune har efterreguleret afregningsprisen for sent til at sikre ligestilling mellem den kommunale leverandør og friplejeboligleverandøren.
- Frederikssund Kommune tog ikke udgangspunkt i antallet af plejedøgn for 2021, som den burde, da kommunen foretog efterreguleringen i 2023.
For yderligere information
Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.
Frit valg på ældreområdet og konkurrence mellem offentlige og private leverandører
- Fritvalgsordninger skal sikre, at borgere selv kan vælge, hvem der skal levere den hjælp, som kommunen har bevilget. På ældreområdet er blandt andet ydelser til personlig pleje, madservice og øvrig praktisk hjælp omfattet af fritvalgsordninger.
- Afregningspriser er de beløb, som kommuner betaler til private leverandører under fritvalgsordninger.
- En kommune skal fastsætte sin afregningspris på baggrund af de gennemsnitlige langsigtede omkostninger ved at drive tilsvarende tilbud. Kommunen har også pligt til at sikre ligestilling mellem private og kommunale leverandører. Det fremgår af friplejeboliglovgivningen.
- Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan på udvalgte fritvalgsområder undersøge, om offentlige myndigheders afregningspriser for ydelser omfattet af en fritvalgsordning, er lovlige. Det følger af konkurrencelovens § 11 b. Bestemmelsen finder anvendelse, når afregningsprisen overfor den private leverandør, er ensidigt fastsat af den offentlige myndighed.
- Hvis afregningspriserne er eller skønnes at være lavere, end reglerne tilsiger, kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen påbyde offentlige myndigheder:
- at stoppe med at beregne og fastsætte afregningspriser, der er i strid med reglerne for frit valg,
- at anvende bestemte beregningsmetoder, beregningsgrundlag eller afregningspriser, og
- at efterbetale et beløb til private leverandører af ydelser omfattet af frit valg, der svarer til forskellen mellem den afregningspris, som myndigheden har anvendt, og den afregningspris, som myndigheden burde have anvendt.
Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.