Bedre SMV udbud

#1 Skab mulighed for et varieret konkurrencefelt

Udnyt udbudslovens muligheder så du får tilrettelagt et bredt konkurrencefelt.

Som ordregiver kan du tilkendegive, at der vil blive lagt vægt på, at der både er små, mellemstore og store virksomheder blandt de ansøgere, som vil blive opfordret til at afgive tilbud eller deltage i dialogen, når de markedsmæssige forhold tilsiger det, og det i øvrigt er i overensstemmelse med principperne for ligebehandling og proportionalitet.

Markedsdialog

Når du tilrettelægger et indkøb, er det ofte relevant at finde ud af, hvad markedet kan tilbyde. Markedsdialogen kan bidrage til, at din opgavebeskrivelse og dine krav bedre afspejler de muligheder, som rent faktisk er til stede på markedet. På den måde kan du undgå, at du stiller højere krav, end hvad der er nødvendigt i forhold til din konkrete opgave. Stiller du for høje krav, kan det resultere i højere priser, og i værste fald at du må annullere udbuddet, fordi dine krav ikke kan imødekommes.

Brug den bedst egnede udbudsprocedure

Har du en mindre opgave under EU-tærskelværdierne, så kan du tilrettelægge dit udbud mere enkelt, end hvis du har en stor opgave til flere millioner kroner. Men selv store opgaver kan tilrettelægges enkelt og effektivt.

Ved valget af udbudsprocedure skal du nøje overveje, hvordan du skaber balance mellem at sikre en effektiv konkurrence om opgaven og ressourceforbruget ved at udbyde og byde på opgaven.

Udbudsloven indeholder en række forskellige udbudsprocedurer, der skal anvendes, når du udbyder opgaver, hvis værdi er over EU-tærskelværdierne. Der er forskel på, hvor tids- og ressourcekrævende de forskellige udbudsprocedurer er. Du skal vælge den procedure, der er bedst egnet i forhold til den konkrete opgave, både i forhold til opgavens kompleksitet og dens værdi, så der bliver en effektiv konkurrence om opgaven.

Case

Fællesindkøb Midt skaber varieret konkurrencefelt i udbud af håndværkerydelser

Det kan være kontraktunderstøttende at have et varieret leverandørfelt, og dermed konkurrencefelt, hvis rammeaftalens genstand i sig selv har en iboende varians, der bedst understøttes af forskellige virksomhedsprofiler. Et eksempel kan være udbud ved køb af håndværkerydelser.

Læs casen udarbejdet af IKA - Foreningen af offentlige indkøbere

Sådan skaber du mulighed for et varieret konkurrencefelt

Udnyt udbudslovens muligheder så du får tilrettelagt et bredt konkurrencefelt. Som ordregiver kan du fx lægge vægt på, at der både er små, mellemstore og store virksomheder blandt ansøgerne, som opfordres til at afgive tilbud eller deltage i dialogen. Det skal blot ske, når de markedsmæssige forhold tilsiger det, og det er i overensstemmelse med principperne for ligebehandling og proportionalitet.

Anbefalingerne er udarbejdet af Forum for Offentligt-Privat Samarbejde

Forum for Offentligt-Privat Samarbejde er et udbudsfagligt råd, der har til opgave at komme med anbefalinger og løsningsforslag til bedre offentlige udbud, herunder offentligt-privat samarbejde.

Anbefalingerne er udarbejdet af Forums medlemmer og har til hensigt at skabe opmærksomhed omkring, hvordan små- og mellemstore virksomheder får bedre muligheder for at deltage i offentlige udbud.

Læs mere om Forum for Offentligt-Privat Samarbejde