Fase 4: Renovering og drift
Hvordan organiseres projektet i renoveringsfasen?
Hvornår- og hvordan afsluttes i renoveringsfasen?
Det anbefales, at organiseringen af OPP-projektet i renoveringsfasen beskrives i en samarbejdsmodel. I OPP-kontrakten i standardmodellen fremgår samarbejdsmodellen af bilag 6. Det anbefales, at dette bilag anvendes til at angive den nærmere procesbeskrivelse for parternes samarbejde.
Som udgangspunkt anbefales det, at den offentlige ordregivers involvering i projektet er meget begrænset i løbet af renoveringsfasen. Den private leverandør forestår projektering og renoveringsarbejde og varetager finansieringen i løbet af renoveringsfasen. Det gør sig gældende i både OPP med privat finansiering og i OPP med offentlig finansiering. Da der imidlertid fortsat kan være behov for drøftelser mellem den offentlige ordregiver og OPP-leverandøren, anbefales det, at der organiseres en struktur for samarbejdet mellem den offentlige ordregiver og den private leverandør. Denne struktur skal sikre kontinuitet og en fælles forståelse af krav, ønsker og intentioner i projektet.
Det foreslås, at der anvendes en model for samarbejdet baseret på etableringen af en styre- og følgegruppe.
Styregruppen vil have til formål at fremme efterlevelsen af de målsætninger og intentioner, der ligger bag kontrakten. Både den offentlige og den private part er repræsenteret i styregruppen. Styregruppen træffer beslutninger om alle væsentlige forhold, men mødes kun, hvis behovet opstår. Styregruppen suppleres med en følgegruppe, der ligeledes mødes efter behov, men med større hyppighed. Mødehyppigheden i følgegruppen vil variere i takt med projektets faser og vil oftest være størst i projektets indledende faser. Følgegruppen varetager de løbende beslutninger, men kan ikke behandle ændringer af OPP-kontrakten.
Det anbefales endvidere, at den anvendte model sikrer, at den offentlige ordregiver på relevante tidspunkter får materiale til orientering samt eventuelle bemærkninger. Det skal samtidig i beskrivelsen af modellen understreges, at den offentlige ordregiver ikke på nogen måde påtager sig ansvar for projektets aftalemæssige opfyldelse.
Hvis den offentlige ordregiver er involveret i større omfang end skitseret her, kan det skyldes et ønske om at indtræde i en mere aktiv rolle i projektet. I et OPP er det væsentligt at bemærke, at den offentlige ordregiver er bestiller og ikke bygherre. Dette er et vigtigt element, da det sikrer den private leverandør frie hænder til at skabe en god totaløkonomi i projektet.
Hvornår og hvordan afsluttes renoveringsfasen?
Renoveringsfasen afsluttes ved ibrugtagningstidspunktet. Dette tidspunkt vil typisk være fastsat i OPP-kontrakten. Hvis der forekommer forsinkelser, der ikke skyldes risici, som den offentlige ordregiver bærer, vil forsinkelsen som regel have den konsekvens, at OPP-leverandøren ikke får betaling for den periode, ibrugtagningen er blevet forsinket.
I OPP-projekter med privat finansiering medfører afslutningen af renoveringsfasen, at den offentlige ordregiver begynder at betale løbende driftsbetalinger til OPP-leverandøren som fastlagt i OPP-kontrakten.
I OPP-projekter med offentlig finansiering påbegyndes de løbende driftsbetalinger ligeledes ved ibrugtagningstidspunktet. OPP med offentlig finansiering indebærer herudover, at den offentlige ordregiver betaler for selve renoveringsarbejdet ved ibrugtagningstidspunktet. Hvis den offentlige ordregiver er en kommune eller region, der har deponeret jf. deponerings-reglerne i forbindelse med OPP-projektet, vil det deponerede beløb blive frigivet i forbindelse med betalingen for renoveringsarbejdet. Læs mere om fiansieringsmodeller.
Inden ibrugtagningstidspunktet anbefales det, at der gennemføres en gennemgang af bygningen. I standardkontrakten, der er knyttet til denne model, er det et krav, at denne gennemgang gennemføres. Gennemgangen af bygningen iværksættes af den offentlige ordregiver og gennemføres sammen med OPP-leverandøren nogle uger før ibrugtagning. Ved gennemgangen kan der opdages mangler på et tidspunkt, hvor de forholdsvist nemt kan afhjælpes, og der kan ryddes misforståelser mellem den offentlige ordregiver (eller dennes brugere) og OPP-leverandøren af vejen. Lokalisering af fejl og mangler inden ibrugtagning gavner den offentlige ordregiver, men også OPP-leverandøren, idet der herved kan udredes eventuelle problemer, uden at der sker nedslag i driftsbetalingerne.
Det er ikke meningen, at gennemgangen skal forhindre den offentlige ordregiver i at kræve afhjælpning af mangler, der opdages på et senere tidspunkt. Den offentlige ordregiver vil også kunne orientere om eventuelle mangler i en periode efter ibrugtagningstidspunktet.
Sidst opdateret: 30. april 2018