Vi oplever i øjeblikket fejl på hjemmesiden. Vi arbejder på højtryk for at løse det.

 

Børn og unges brug af sociale medier og trivsel

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har undersøgt sammenhænge mellem børn og unges brug af sociale medier og trivsel. Resultaterne er offentliggjort i analysen “Young Consumers and Social Media”.

Analyse: Young Consumers and Social Media

Analysen bygger på data fra en spørgeskemaundersøgelse med 3.445 børn og unge i alderen 8-25 og 2.381 forældre til de af børnene, der er yngre end 18 år. Det er den hidtil største danske undersøgelse på området.

Undersøgelsen anvender forskellige målinger af de unges psykologiske egenskaber såsom selvkontrol, afhængighed af sociale medier, trivsel og fastholdelse på sociale medier.

Analysen anvender oplysninger om de unges faktiske tidsforbrug på de forskellige sociale medier og ikke deres selvrapporterede tidsforbrug. Disse data og data fra spørgeskemaundersøgelsen er efterfølgende kædet sammen med socioøkonomiske oplysninger fra Danmarks Statistik og data om skoletrivsel.

Læs analysen "Young Consumers and Social Media" (udgivet 02/2025)


 

Præsentation af analysen Young Consumers and Social Media

Analysen Young Consumers and Social Media blev præsenteret i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 6. februar 2025.

Åbn præsentationen (pdf)

 

Piger og unge med lav selvkontrol er mest udfordret af sociale medier

 

Mens de fleste børn og unge ser ud til at trives med sociale medier, finder analysen også udfordringer. Særligt blandt piger samt børn og unge, som viser tegn på lav selvkontrol, er der en tendens til, at forbruget af sociale medier og lav trivsel følges ad. De to grupper oplever blandt andet en højere grad af afhængighed og uønsket fastholdelse på sociale medier end andre børn og unge.
For pigerne er der en tendens til, at deres skoletrivsel falder over tid i årene efter, de har fået en smartphone. Det gælder ikke for drengene.


Jakob Hald, Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen


 

 

Forbruget er størst for teenagere
-pigers højere end drenges


 

Børn og unge føler sig mere fastholdt af indholdsmedier


Skærmtid hænger ikke sammen med trivsel


 

Flere piger end drenge oplever tegn på afhængighed af sociale medier


 

Pigers trivsel falder i årene efter, at de får deres første smartphone


 

Piger oplever et umiddelbart fald i skoletrivsel, når de får adgang til deres foretrukne chatmedie


 

Pigernes tidsforbrug på sociale medier afspejler deres forældres


 

Nyhedsbrev fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Abonnér på vores nyhedsbrev med fokus på konkurrenceområdet. Nyhedsbrevet giver dig relevant og nyttig viden om fx artikler, vejledninger og andre tiltag, der løbende foregår i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10 gange årligt.