Bedre SMV udbud
#2 Tilbudsmuligheder kan synliggøres for mindre leverandører
Ordregivere kan synliggøre tilbudsmuligheder for mindre leverandører på flere måder. Én mulighed er åbne leverandørlister.
For at synliggøre de mindre leverandører i forhold til indkøb under tærskelværdierne kan ordregiverne etablere leverandørlister, hvor virksomheder kan skrive sig op for at synliggøre deres kompetencer, varesortiment og ydelser. Listerne skal være åbne for alle for at sikre en bred og lige konkurrencesituation, og bør ikke utilsigtet føre til, at andre SMV’er ikke kommer i betragtning til opgaverne.
Åbne leverandørlister
Mange kommuner har åbne leverandørlister, hvor alle virksomheder kan tilmelde sig. Formålet med leverandørlisten er at have en liste over virksomheder, som indkøbsafdelingen kan indhente tilbud fra, når der skal indkøbes vedligeholdelses- og mindre byggeopgaver under EU-tærskelværdi.
Kommunerne bruger leverandørlisterne til at få indsigt i markedet og hvilke leverandører, der ligger indenfor et givent område. Som leverandør har du mulighed for at synliggøre dig som virksomhed og hvilke typer af ydelser, I kan levere.
Nogle leverandørlister bliver også brugt til at gennemføre tilbudsindhentninger i. Der er tale om individuel optagelse på leverandørlisterne. En registrering på en leverandørliste vil ikke nødvendigvis medføre opgaver. Det anbefales derfor også, at man som virksomhed følger med i ordregivernes udbudsplaner og på Udbud.dk
FMI øger bydemuligheder for SMV'er
FMI har til hensigt at lave flere nationale udbud i de kommende år, hvilket vil betyde mange nye opgaver, som små og mellemstore virksomheder kan byde ind på.
Udbud af bygningsvedligehold i Forsvaret
Ejendomsstyrelsen har gennemført et offentligt udbud af rammeaftaler om vedligehold af Forsvarets bygninger. Det har været væsentligt for Ejendomsstyrelsen at få et bredt ansøgningsfelt.
Sådan synliggør du tilbudsmuligheder for mindre leverandører
Ordregivere kan fx bruge åbne leverandørlister til at få indsigt i markedet og hvilke leverandører, der kan levere inden for et givent område. Som leverandør har du mulighed for at synliggøre din virksomhed og de typer af ydelser, I kan levere.
Se de 7 andre anbefalinger
- Skab mulighed for et varieret konkurrencefelt
- Undgå fordyrende og komplicerede krav
- Vær særligt opmærksom på krav om økonomisk formåen og referencer
- Overvej brug af et dynamisk indkøbssystem til sædvanlige indkøb
- Overvej om solidarisk hæftelse er det bedste
- Vejled SMV’er om, hvordan arbejds-og oplæringsklausuler efterleves
- Overvej altid om en kontrakt hensigtsmæssigt kan opdeles
Anbefalingerne er udarbejdet af Forum for Offentligt-Privat Samarbejde
Forum for Offentligt-Privat Samarbejde er et udbudsfagligt råd, der har til opgave at komme med anbefalinger og løsningsforslag til bedre offentlige udbud, herunder offentligt-privat samarbejde.
Anbefalingerne er udarbejdet af Forums medlemmer og har til hensigt at skabe opmærksomhed omkring, hvordan små- og mellemstore virksomheder får bedre muligheder for at deltage i offentlige udbud.