Udbudsregler

Vurdering af pålidelighed

Udbudsloven indeholder en række procesregler ved offentlige udbud, hvor en virksomhed vurderes at være omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde. Få information og vejledning om reglerne om vurdering af pålidelighed.

Ofte stillede spørgsmål om vurdering af pålidelighed

En pålidelighedsvurdering er en vurdering af, om en virksomhed, der er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde, har truffet tilstrækkelige foranstaltninger til at dokumentere sin pålidelighed.

Hvis en virksomhed i tilstrækkelig grad kan dokumentere sin pålidelighed, så kan ordregiver ikke udelukke virksomheden fra en igangværende udbudsprocedure eller bringe en igangværende kontrakt til ophør.

Alle offentlige ordregivere, der i forbindelse med offentlige udbud, konstaterer, at en virksomhed er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde, skal anmode om en vejledende udtalelse, når

  1. Virksomheden ønsker at dokumentere sin pålidelighed, og
  2. Virksomheden har udsigt til at få en kontrakt tildelt, blive prækvalificeret eller  allerede har fået tildelt kontrakten

 

Det følger af udbudsloven § 138, stk. 1., 2. pkt., at offentlige ordregivere er forpligtet til at indhente og afvente en vejledende udtalelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om, hvorvidt en virksomheds dokumentation for pålidelighed er tilstrækkelig i henhold til udbudslovens § 138, stk. 3.

Ordregivere er desuden forpligtet til indsamle og indsende den nødvendige dokumentation fra virksomheden, som skal lægges til grund for styrelsens vejledende udtalelse.

Nej, ordregiver er ikke forpligtet til at foretage en indledende undersøgelse af materialet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opfordrer ordregiver til at fremsende materialet, så snart den samlede dokumentation er modtaget fra virksomheden. Ordregiver kan gennemgå materialet sideløbende med, at det behandles hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, således at det ikke forlænger den samlede sagsbehandlingstid.

På Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside kan man finde vejledning i form af:

  • Korte guides der giver en hurtig indføring i reglerne for, hvordan ordregivere skal indhente pålidelighedsvurderinger, og virksomheder kan dokumentere pålidelighed.
  • Skemaer der kan anvendes af ordregivere, når de skal anmode om en vejledende udtalelse og til virksomheder, når de vil afgive dokumentation for pålidelighed.
  • Et spørgsmål/svar-modul (FAQ) om reglerne for pålidelighedsvurderinger og vejledende udtalelser.

Styrelsen kan desuden kontaktes på e-mail ep@kfst.dk, som er knyttet til Enhed for pålidelighedsvurdering.

Dokumentation og vurdering af pålidelighed

En ordregiver kan udelukke en virksomhed i en offentlig udbudsproces eller under en igangværende kontrakt, hvis ordregiver vurderer, at en virksomhed er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde i udbudsloven. Udbudslovens §1 38 giver i den situation virksomheder ret til at dokumentere pålidelighed i forsøget på at undgå udelukkelse.

I udbudsloven finder du reglerne for dokumentation og vurdering af pålidelighed gældende fra den 1. januar 2023.

Gå til udbudsloven (retsinformation.dk)

Tilmeld dig nyhedsbrevet: Nyt om udbud

I nyhedsbrevet orienterer styrelsen løbende om de nyeste vejledninger, udbudsregler, arrangementer om udbud og andre nyheder om udbud og indkøb.