Fase 2: Strukturering af projektet
På hvilke måder kan finansieringen af et OPP-projekt struktureres?
De tre OPP-scenarier, som standardmodellen opererer med, adskiller sig fra hinanden ved forskellige finansierings- og exitmodeller. Finansieringsmodellen kan overordnet struktureres efter to forskellige modeller: et OPP med privat finansiering og et OPP med offentlig finansiering.
OPP med privat finansiering
I et OPP med privat finansiering varetager den private part den fulde investering ved siden af anlæg, drift og eventuelle øvrige opgaver. Den private leverandør betales typisk gennem løbende driftsbetalinger over kontraktperioden fra den bestillende offentlige ordregiver. Herudover kan der i visse OPP-projekter anvendes brugerbetaling til helt eller delvist at betale OPP-leverandøren. I danske OPP-projekter er erfaringen med brugerbetaling begrænset, men der er visse eksempler bl.a. i forbindelse med parkeringshuse og svømmehaller. I OPP med privat finansiering indeholder driftsbetalingerne både betaling for OPP-leverandørens løbende drift og vedligehold, betaling for selve anlægsarbejdet, betaling af OPP-leverandørens finansieringsomkostninger samt en eventuel afskrivning af anlæggets værdi over kontraktperioden.
Fordelen ved OPP med privat finansiering er, at det giver den private leverandør stærke økonomiske incitamenter for sammentænkning af anlæg, drift og vedligehold gennem hele kontraktperioden. Dette er grundlaget for den totaløkonomi, der er den væsentligste fordel ved OPP. Private financierers deltagelse i projektet er også med til at sikre fokus på, at projektet hænger godt sammen, herunder at det lever op til de teknisk-økonomiske forudsætninger igennem hele kontraktperioden.
Ulempen ved et OPP med privat finansiering kan være, at OPP-leverandørens finansiering af anlægsdelen sker til en højere rente end den, som den offentlige ordregiver selv kan låne til. Dette kan være med til at forøge den samlede pris for projektet. Det må derfor vurderes, om den fordel, det giver at have et stærkt økonomisk incitament for totaløkonomi og innovation, vægter tungt nok til at veje op for den eventuelt forøgede finansieringsudgift.
OPP med privat finansiering er udgangspunkt for scenarium 1 og 2 i standardmodellen.
Se eksempler på danske OPP-projekter med privat finansiering
OPP med offentlig finansiering
I et OPP med offentlig finansiering varetager den private leverandør design, opførelse, drift og vedligehold af et givent anlæg. Den offentlige ordregiver betaler en fastsat pris for anlægget ved ibrugtagning. Herefter betaler den offentlige ordregiver løbende driftsbetalinger til den private part. Driftsbetalingerne dækker over drifts- og vedligeholdelsesudgifter samt eventuelle øvrige ydelser, der indgår i OPP’et. OPP-leverandøren bliver ofte påkrævet at stille en garanti i driftsfasen, der giver sikkerhed for, at den private part fortsat lever op til kontrakten efter ibrugtagningen.
Fordelen ved at anvende et OPP med offentlig finansiering er, at den offentlige ordregiver undgår en eventuel dyrere privat finansiering. Samtidig bliver de efterfølgende løbende driftsbetalinger mindre, hvis der er betalt en større sum ved overdragelsen. For kommunale og regionale ordregivere er det værd at bemærke, at et OPP med offentlig finansiering har væsentlig betydning i forbindelse med deponering. I et OPP med offentlig finansiering skal den offentlige ordregiver ligesom med et OPP med privat finansiering deponere penge under anlægsfasen. Ved et OPP med offentlig finansiering frigives det deponerede beløb, når der betales for anlægget ved ibrugtagning – modsat OPP-projekter med privat finansiering.
Læs mere om deponeringsreglerne
Ulemperne ved offentlig finansiering er, at der i visse tilfælde i mindre grad kan blive tale om en samlet leverance fra en OPP-leverandør, da denne ikke har ejerskabet til aktivet i driftsperioden. Incitamentsstrukturen i et OPP med offentlig finansiering er ikke nødvendigvis helt så stærk som i et OPP med privat finansiering. Årsagen til det er, at anlægget under projektet ejes af den offentlige ordregiver. I et OPP med privat finansiering er anlægget OPP-leverandørens ejendom. Det giver den private leverandør et stærkere incitament til at sikre vedligeholdelsen af anlægget end i et OPP med offentlig finansiering. I et OPP med offentlig finansiering er der ligesom i andre OPP-projekter en betalingsmekanisme, der skaber et godt incitament for OPP-leverandøren til at levere de aftalte ydelser. Ligeså stilles der krav til anlæggets tilstand ved kontraktens udløb, hvilket giver et væsentligt incitament til vedligeholdelse.
I tilknytning til flere af de indgåede kontrakter, som omfatter et OPP med offentlig finansiering, har den offentlige ordregiver (kommuner og regioner) ligeledes udbudt og indgået en leasingaftale med et leasingselskab, der dermed opnår ejerskabet af de pågældende faciliteter. I disse tilfælde indgår ordregiveren således to separate aftaler – en OPP-aftale vedrørende design, opførelse, drift og vedligehold (jf. beskrivelsen af scenarium 3) og en aftale vedrørende finansiering (leasingselskab), hvor den offentlige ordregiver forpligter sig til en løbende betaling i driftsfasen vedrørende renter og afdrag på leasinggælden. Standardmodellen for OPP med offentlig finansiering kan godt bruges til projekter, hvor den offentlige ordregiver, gennem aftale med leasingselskab, indgår en selvstændig aftale om tilvejebringelse af finansiering. Incitamentsstrukturen samt opbygningen af OPP-kontrakten (herunder betalingsmekanismen) modsvarer således den beskrevne model for OPP med offentlig finansiering.
OPP med offentlig finansiering er udgangspunktet for OPP-scenarium 3 i standardmodellen.
Se eksempler på danske OPP-projekter med offentlig finansiering
Sidst opdateret: 27. marts 2018