Konkurrence
Tech-virksomheder
Tech-virksomheder spiller en væsentlig rolle i dansk økonomi, da både virksomheder fra andre brancher og danske forbrugere er i daglig kontakt med dem. Derfor er det vigtigt, at markeder, hvor tech-virksomheder er til stede, er præget af effektiv konkurrence. Det kommer både forbrugerne og det øvrige danske erhvervsliv til gode.
Digital forbrugeradfærd
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen identificerer potentialer og udfordringer for forbrugere, som møder tech-virksomheder. Det indgår i vidensgrundlaget for regeringens forbrugerpolitik og i varetagelsen af danske interesser i EU ved drøftelser af forbrugerpolitik på det digitale område.
P2B - Platform to Business
P2B-forordningen regulerer forholdet mellem digitale platforme og deres erhvervsbrugere. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen håndhæver som uafhængig konkurrencemyndighed P2B-forordningen.
Udgivelser
Afgørelser
Her kan du finde afgørelser på konkurrenceområdet, som involverer eller har relation til tech-virksomheder.
-
Nye EU-retningslinjer skal modvirke online desinformation ved valg
Europa-Kommissionen har offentliggjort retningslinjer for, hvilke tiltag meget store platforme og søgemaskiner bør gennemføre før, under og efter et valg.
Læs mere
-
Nyt tilsyn med danske digitale formidlingstjenester
DSA-tilsynet, der har hjemme i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, vil fra 17. februar føre tilsyn med omkring 400 danske digitale formidlingstjenester. Det kan eksempelvis være onlinemarkedspladser, sociale medier eller søgemaskiner. DSA-tilsynet skal holde øje med, at tjenesterne lever op til nye EU-regler, som gør det mere trygt og sikkert at færdes på internettet.
Læs mere
Flere podcasts om digitale platforme
- Publikationsartikel: Virksomheders selvannoncering på onlinesøgemaskiner, 2023
- Publikationsartikel: Betydningen af annoncer for forbrugernes adfærd på onlinesøgemaskiner, 2023
- TECH og KFST - derfor! 2022
- Publikationsartikel: Markedsføring på digitale platforme - Vejledende eller vildledende?, 2021
- Publikationsartikel: Prisalgoritmer og deres betydning for konkurrencen, 2021
- Publikationsartikel: Markedsføring på digitale platforme - Vejledende eller vildledende?, 2021
- Digitale platformes betydning for markederne, 2020
- P2B-forordningen - et overblik over de nye regler, 2020
- Publikationsartikel: Digitale platformes indsamling af brugerdata, 2020
- Publikationsartikel: Digitale platforme - en introduktion, 2019
- Competition & Digitisation Conference - Five speeches from the conference held November 2019