Pressemeddelelse

Adfærdseksperiment: Simple handelsvilkår skaber mere velfungerende markeder

Forbrugere, som handler på nettet, er bedre til at forholde sig til handelsbetingelserne, når vigtige betingelser som for eksempel leveringstid, fragtpris og returmulighed præsenteres simpelt og sammen med varens pris. Dermed træffer forbrugerne bedre valg for sig selv, og konkurrencen mellem netbutikkerne om at tilbyde de bedste vilkår skærpes. Det viser et adfærdsvidenskabeligt eksperiment fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Om eksperimentet

100 forbrugere deltog i eksperimentet. Deltagerne blev delt op i en forsøgsgruppe og en kontrolgruppe.

Kontrolgruppen blev præsenteret for de nuværende handelsbetingelser fra anonymiserede netbutikker.

Forsøgsgruppen blev præsenteret for simplere handelsbetingelser, hvor følgende seks udvalgte handelsbetingelser var fremhævet som ikoner på de samme anonymiserede hjemmesider, som kontrolgruppen så:

  • Prisen på fragten
  • Leveringstiden i dage
  • Butikkens returret i dage
  • Returomkostninger
  • Om varen skal returneres via pakke eller butik
  • Om der er særlige vilkår knyttet til købet af produktet

Til eksperimentet blev der brugt biometriske målinger. Det vil sige eye-tracking og videoregistrering af deltagernes muskelsammentrækninger i ansigtet, når de blev præsenteret for handelsbetingelserne.

Deltagerne blev bedt om at løse en række opgaver, hvor de dels skulle svare på spørgsmål om betingelserne på en butiks hjemmeside, og dels skulle sammenligne betingelser på tværs af de tre butikker.

 

Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.