Afgørelse

Nummer
22/02182

Emner

  • Betalingsloven §63

Sydbank efterlever ikke Konkurrencerådets påbud af 23. juni 2021

Konkurrencerådet har afgjort, at Sydbank ikke efterlever Konkurrencerådets påbud fra 2021 om at give en agent for et betalingsinstitut adgang til bankens betalingskontotjenester.

Sydbank fik i juni 2021 et påbud af Konkurrencerådet om at sikre, at en agent for et betalingsinstitut har adgang til bankens betalingskontotjenester på objektive, ikke-diskriminerende og proportionale vilkår. Det påbud har banken ikke efterlevet, og derfor har rådet truffet beslutning om at anmelde banken til politiet.

Et betalingsinstitut er eksempelvis en virksomhed, der laver pengeoverførelser eller sørger for, at netbutikker kan modtage penge fra deres kunder.

Betalingsinstitutter og disses agenter har under visse vilkår krav på at få adgang til bankers betalingskontotjenester. En bank kan opstille vilkår for adgangen, så længe de er objektive, ikke-diskriminerende og proportionale. Det følger af betalingslovens § 63.

I februar 2022 modtog Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen en henvendelse fra agenten for betalingsinstituttet om, at Sydbank ikke har efterlevet Konkurrencerådets påbud fra 2021. Syv måneder efter påbuddet havde agenten for instituttet fortsat ikke fået adgang til bankens tjenester.

Da Sydbank stadig ikke har efterlevet Konkurrencerådets påbud og derved fortsat overtræder betalingslovens § 63, har rådet anmeldt overtrædelsen til National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) med henblik på bødestraf. Det er anden gang, at Konkurrencerådet politianmelder en bank for at overtræde betalingslovens § 63.

Konkurrencerådet har siden 1. januar 2021 haft det overordnede ansvar for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens administration af betalingsloven.

Ankehistorik