Konkurrencerådet påbyder Sydbank at overholde betalingsloven

Konkurrencerådet har i to afgørelser fundet, at Sydbank A/S har overtrådt betalingsloven. Sydbank har dels givet et ulovligt afslag til en agent for et betalingsinstitut, og dels fastsat vilkår for adgangen til sine betalingskontotjenester, der ikke levede op til lovens krav.

Formand for Konkurrencerådet, Christian Schultz, siger:

Betalingsinstitutters tilstedeværelse er vigtig for konkurrencen på markedet for betalingstjenester. Betalingsloven giver institutterne krav på at få adgang til kontotjenester i en bank. Adgangen er nødvendig for, at institutterne kan eksistere og konkurrere med blandt andet bankerne.

Konkurrencerådet har afgjort to sager, hvori Sydbank har overtrådt betalingslovens § 63.

Den ene afgørelse vedrører et konkret afslag til en agent for et betalingsinstitut. Her har rådet afgjort, at Sydbank overtrådte betalingsloven i oktober 2018 ved ikke at give agenten adgang til Sydbanks betalingskontotjenester. Et betalingsinstitut er eksempelvis en virksomhed, der sørger for, at netbutikker kan modtage penge fra deres kunder.

Den anden afgørelse vedrører Sydbanks generelle vilkår, hvor Konkurrencerådet har afgjort, at Sydbank overtrådte betalingsloven ved at have fastsat vilkår for betalingsinstitutters adgang til pengeinstituttets betalingskontotjenester, der enkeltvis enten ikke var objektive, ikke-diskriminerende eller proportionale.

Konkurrencerådet har påbudt Sydbank at bringe sine vilkår - og måden de administreres på - i overensstemmelse med loven.

Betalingsinstitutter har krav på at få adgang til bankers betalingskontotjenester. En bank kan dog opstille objektive, ikke-diskriminerende og proportionale vilkår for adgangen. Det følger af betalingslovens § 63.

Konkurrencerådet har siden 1. januar 2021 haft det overordnede ansvar for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens administration af betalingsloven.