Sådan klager du over en formidlingstjeneste

Dine rettigheder over for formidlingstjenester

På sociale medier og andre digitale formidlingstjenester har du en række rettigheder, hvis du eksempelvis får fjernet opslag, møder ulovligt indhold eller skjult reklame.

Ren videreformidling (»mere conduit«) består i transmission på et kommunikationsnet af information, som leveres af en bruger, eller levering af adgang til et kommunikationsnet.

Det er ofte infrastruktur og tekniske tjenester, fx:

  • ISP-tjenester: Internet Service Provider (fx WAOO), der leverer adgang til internet.
  • VPN-tjenester: Levering af virtuelle lukkede netværk via internettet (fx når du logger på din arbejdscomputer hjemmefra via VPN).

Det kan også være direkte beskedtjenester såsom SMS, Skype eller iMessage. Det er dog altid en konkret vurdering. 

Cachingtjeneste består i transmission på et kommunikationsnet af information, der involverer automatisk, mellemliggende og midlertidig opbevaring af denne information, og som udføres alene med det formål at effektivisere senere transmission af informationen til andre modtagere, fx CDN (Content Delivery Network).

Endvidere vil ISP-tjenester (Internet Service Provider) og søgemaskiner ofte gøre brug af caching i forbindelse med levering af deres tjenester.

Hostingtjeneste består i opbevaring af information leveret af en bruger på dennes anmodning.

Hostingtjenester er tjenester, der opbevarer information for brugeren såsom cloudcomputing, weblagring og onlineopbevaring, herunder fx Google Drive og Onedrive.

Under denne kategori falder også hostingtjenester, der både opbevarer og videreformidler information fra dens brugere til offentligheden. Dette kaldes "onlineplatforme" og omfatter fx sociale medier, offentlige diskussionsfora og onlinemarkedspladser.

Alle hostingtjenester, herunder onlineplatforme, skal have en mekanisme på deres tjeneste, som giver brugerne mulighed for at indgive en anmeldelse om ulovligt indhold på tjenesten.

Hvis hostingtjenesten ikke har en anmeldelsesmekanisme, kan du klage over dette til DSA-tilsynet.

Hvis du har indgivet en anmeldelse om ulovligt indhold til en hostingtjeneste, herunder en onlineplatform, skal tjenesten behandle din anmeldelse rettidigt. Tjenesten skal herefter uden unødig forsinkelse give dig besked om dens beslutning samt mulighederne for at klage, hvis tjenesten ikke fjerner det anmeldte indhold.

Hvis hostingtjenesten ikke opfylder en af disse forpligtelser, kan du klage over dette til DSA-tilsynet.

Hvis en hostingtjeneste, herunder en onlineplatform, suspenderer eller lukker din konto, eller suspenderer eller lukker for din adgang til tjenesten, skal tjenesten give dig besked herom med en begrundelse samt oplyse om dine muligheder for at klage over tjenestens beslutning.

Hvis hostingtjenesten ikke har givet dig en begrundelse for dens beslutning eller ikke har oplyst dig om dine muligheder for at klage over tjenestens beslutning, kan du klage over dette til DSA-tilsynet.

Hvis en hostingtjeneste, herunder en onlineplatform, beslutter at fjerne eller begrænse adgangen til indhold, som du har lagt op, skal tjenesten give dig besked herom med en begrundelse samt oplyse om dine muligheder for at klage over tjenestens beslutning. Hvis tjenesten ikke har givet dig en begrundelse for dens beslutning eller ikke har oplyst dig om dine muligheder for at klage over tjenestens beslutning, kan du klage over dette til DSA-tilsynet.

Er der tale om indhold på en onlineplatform, og er du ikke enig i platformens begrundelse om at fjerne eller begrænse adgangen til dit indhold, skal du kunne klage til platformen via deres interne klagebehandlingssystem. Hvis onlineplatformen ikke har et internt klagebehandlingssystem, eller platformen ikke har behandlet din klage, kan du klage over dette til DSA-tilsynet.

Du kan også klage, hvis du mener, at onlineplatformen har været for længe om, at behandle din klage. Platformen skal ifølge DSA behandle en klage ”uden unødig forsinkelse”. Der er ikke fastsat en frist for, hvor hurtigt en platform skal behandle en klage. Det vil være en konkret vurdering, om platformen har behandlet klagen tilstrækkelig hurtigt.

En onlineplatform skal stille en funktionalitet til rådighed, så du kan angive, om det indhold, du leverer, er eller indeholder kommerciel kommunikation.

Hvis onlineplatformen ikke stiller en sådan funktionalitet til rådighed, kan du klage over dette til DSA-tilsynet.

En onlineplatform må ikke bruge oplysninger, den har indsamlet om en person, til at vise målrettet reklame, hvis onlineplatformen med rimelig sikkerhed ved, at personen er mindreårig.

Hvis onlineplatformen gør dette, kan du klage til DSA-tilsynet

En onlinemarkedsplads har pligt til at angive følgende oplysninger, når en erhvervsdrivende sælger sit produkt eller sin ydelse på markedspladsen:

  1. Navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse på den erhvervsdrivende,
  2. CVR-nummer eller lignende samt oplysninger om hvilket handelsregister eller lignende den erhvervsdrivende er registreret i, hvis den erhvervsdrivende er registreret et sted, og
  3. En selvcertificering fra den erhvervsdrivende, der forpligter den erhvervsdrivende til kun at sælge produkter eller ydelser, der overholder gældende EU-ret.

Hvis du ikke kan finde en eller flere af ovenstående oplysninger om den erhvervsdrivende sælger på en onlinemarkedsplads, kan du klage over dette til DSA-tilsynet.

DSA indeholder forskellige forpligtelser, som digitale formidlingstjenester skal overholde.
Ovenfor er nogle typiske forhold, som brugere af formidlingstjenester kan klage over til DSA-tilsynet.

Hvis en af de ovennævnte typiske forhold ikke passer på din klage, kan du altid klage til tilsynet ved brug af feltet ”andet” i klageformularen og beskrive din klage så detaljeret som muligt samt vedhæfte al relevant dokumentation.

Læs om de forskellige forpligtelser i forordningen (DSA)

Du kan ikke klage til DSA-tilsynet, hvis du mener, at der ligger et ulovligt produkt på en onlineplatform eller onlinemarkedsplads. Det skyldes, at DSA ikke fastsætter regler om, hvornår et produkt er ulovligt.

DSA kræver, at alle hostingtjenester skal have en funktionalitet, der gør det muligt for brugerne at anmelde ulovligt indhold til tjenesten. Du kan derfor anmelde det ulovlige produkt til hostingtjenesten. Tjenesten har pligt til at behandle din anmeldelse og give dig en begrundelse, hvis hostingtjenesten ikke er enig med dig i, at indholdet er ulovligt.

Du kan ikke klage til DSA-tilsynet, hvis hostingtjenesten er uenig med dig i, at produktet er ulovligt. Tjenesten skal dog stille en klagemekanisme til rådighed, så du kan klage til tjenesten over dens beslutning.

Udover eller i stedet for at anmelde det ulovlige indhold til hostingtjenesten, kan du også klage til den myndighed, som har ansvaret for de regler, der regulerer, om indhold er ulovligt. Den pågældende myndighed kan behandle din klage og evt. beslutte, at hostingtjenesten skal fjerne det ulovlige indhold.

Eksempler på regler, der indeholder krav til produkter og reklame:

Et produkt eller en reklame, der ikke lever op til gældende regler, kan være et eksempel på ulovligt indhold.

  • Fx kan et produkt være ulovligt, hvis det ikke lever op til gældende produktsikkerhedsregler. Hvis du har mistanke om, at et produkt er farligt eller ulovligt, kan du oprette en anmeldelse til Sikkerhedsstyrelsen via www.produkter.dk. Hvis kontrolmyndigheden vurderer, at produktet ikke er i overensstemmelse med reglerne, kan kontrolmyndigheden påbyde platformen at fjerne produktet.
  • Fx kan indholdet af en reklame være ulovligt, hvis det ikke lever op til gældende regler i markedsføringsloven. Hvis du mener, at indholdet af en reklame er ulovligt, kan du indgive en klage til Forbrugerombudsmanden via deres hjemmeside www.forbrugerombudsmanden.dk. Forbrugerombudsmanden vurderer herefter, om det er en sag de tager op til behandling.

DSA-tilsynet behandler ikke klager over ulovlige ytringer, der ligger på en onlineplatform. Det skyldes, at DSA ikke fastsætter regler om, hvad der udgør en ulovlig ytring. Dette er reguleret i andre love, fx straffeloven.

Kontakt DSA-tilsynet

Det danske DSA-tilsyn fører tilsyn med, at digitale formidlingstjenester, der har hovedforretningssted i Danmark, overholder DSA.

 

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er udpeget som DSA-tilsyn i Danmark. Du kan kontakte os, hvis du fx har spørgsmål om DSA eller om tilsynets arbejde.

 

Skriv til DSA-tilsynet

Lovgrundlag

Forordninger er bindende og indfører rettigheder og pligter på lige fod med dansk lovgivning. DSA har derfor direkte virkning i EU’s medlemslande.

 

Læs forordning om digitale tjenester (DSA)

 

En dansk lov supplerer DSA ved at udpege Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at føre tilsyn med og håndhæve forordningen i Danmark. 

 

Læs lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester